Québec City, Canada
Landscape Architecture / Architecture de Paysage
Akram El Harraqui working as Project Designer for DAA Paysage’s team.
In an effort to recognize and celebrate Québec’s vocation as a trading port dating back several centuries, many waterfront sites have been rejuvenated in Québec City. Pointe-à-Carcy is one the site that, Akram El Harraqui, working for DAA has developed in order to provide a unique waterfront park. The conceptual approach was based on creating attractive and animated spaces featuring interconnected water features. It was conceived to allow for harbour front activities while linking back the site to the greater city.
The design principles were the followings:
- Commemorate history using site’s significant elements: Earth, water and tide, piers, buildings, and Customs;
- Promote a poetic understanding of the site through landscaping and site planning components;
- Enhance the Customs building appearance by illuminating its neo-classical character and integrating it to a large classical composition with open perspectives;
- Strengthen water presence on site , particularly tidal characteristics, through basins, fountains, underground water plays and water promenade;
- Create various atmosphere using bold and contrasting planting effects;
- Design flexible scenic spaces (temporary and permanent) for shows and art exhibitions.
La reconnaissance de Québec comme ville portuaire historique et la célébration de son 400e anniversaire ont inspiré le développement d’un projet d’envergure comprenant plusieurs sites en bordure du fleuve. Akram El Harraqui, alors travaillant pour DAA a été attribué le travail de conception du secteur de la Pointe-à-Carcy, un des sites concernés par ce projet.
L’un des grands défis de la réhabilitation de cet espace a été de faire cohabiter de façon harmonieuse les différentes fonctions du site. En prévision des événements organisés pour le 400e, la création de plusieurs places animées et attrayantes était un object primordial dans l’aménagement des lieux. Il s’agissait également de prévoir la mise en place d’espaces scéniques flexibles pour l’accueil de différents types de spectacles et de lier ce vaste espace public au reste de la ville, sans pour autant nuire aux activités portuaires quotidiennes.
Le concept d’aménagement proposé par DAA pour la réhabilitation de la Pointe-à-Carcy repose sur les principes de commémoration de l’histoire portuaire, sur la reconnaissance de la poétique du lieu et sur la mise en valeur du bâtiment néo-classique des douanes et de celle de l’eau.
Il est à noter que la mise à niveau de l’agora de la Pointe-à-Carcy a remporté un des prix spéciaux du jury dans le cadre des Mérites d’architecture 2008 de la ville de Québec.